30 de novembre 2006

Vols dir que això comença bé?

Malgrat segurament algú ens dirà que els convergents encara no ho hem paït

1. La primera conclusió que cal destacar de la constitució és el TRIPARTIT RETURNS, ja que vuit dels 14 consellers repeteixen, i tres més ja ocupaven càrrecs d’alta responsabilitat en el primer tripartit. D’aquesta manera, José Montilla pretén seguir una fórmula de Govern que s’ha demostrat ser un fracàs de forma palpable. A més a més, el responsable del fracàs de l’enfonsament del Carmel, Joaquim Nadal, i la responsable de la primera vaga de metges a la sanitat pública en 25 anys, Marina Geli, repeteixen en el càrrec.

2. José Montilla incompleix una de les seves promeses electorals: la paritat del nou Govern. Dels 14 consellers, només 4 són dones. El President de la Generalitat ha demostrat ser incapaç de fer complir a ERC i ICV la igualtat home/dona en el Govern. Així, cal destacar que de les 5 conselleries ocupades per ERC, només una estarà dirigida per una dona. El cas més flagrant és el d’Iniciativa: igual que va passar en el primer tripartit, els dos consellers d’aquest partit són homes. Així doncs, el mite de la defensa de la paritat s’esmicola en mans dels partits d’esquerres.

3. El nou tripartit neix també amb un incompliment formal. Montilla ha decidit crear una vicepresidència a mida de Carod-Rovira, una figura institucional il·legal, no contemplada en el nou Estatut. CiU considera que la vicepresidència que ara es crea és una espanyolització de la política catalana. L’Estatut contempla la figura del conseller primer, però no la vicepresidència, pròpia dels governs espanyols o dels governs autonòmics. És evident que ERC va imposar a Montilla que Carod-Rovira tingués un tractament diferent a la resta de consellers, però alhora el President de la Generalitat es va negar de manera taxativa a convertir-lo de nou en conseller primer, cosa que li hagués permès coordinar l’acció del Govern.

4. Així mateix, el nou tripartit comet ja d’entrada un altre incompliment programàtic: la no recuperació del departament d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació. CiU considera que l’existència d’aquest departament és neuràlgic per a una societat que aspira a guanyar-se un en el món. Cal tenir present que la totalitat de rectors de les universitats públiques catalanes han reclamat aquestes últimes setmanes la creació d’aquesta conselleria.

5. CiU lamenta que un pilar bàsic de la societat com és la política educativa hagi estat utilitzat per José Montilla com a moneda de canvi per compensar els sacrificis polítics de la nissaga Maragall, amb el nomenament d’Ernest Maragall com a conseller d’Educació.

6. Un altre dels errors del nou tripartit és el nomenament de Montserrat Tura al capdavant de la conselleria de Justícia, trencant així la tradició de col·locar al front d’aquest departament un jurista. Cal tenir present que la conselleria de Justícia és molt singular i estratègica, i on el coneixement del món jurídic és essencial.

7. CiU denuncia que ERC ha incomplert per segona vegada la promesa de crear un departament d’Afers Exteriors. A més a més, la política exterior del Govern estarà partida entre diferents departaments, cosa que demostra que no hi ha una veritable aposta nacional per aquest tema. Presidència: Delegació de la Generalitat a Brussel·les i Delegació de la Generalitat a Madrid. Vicepresidència: Patronat Català pro Europa, Oficina del Govern de la Generalitat a París, la Casa de Perpinyà i l’Institut Ramon Llull.
Governació: Institut Europeu de la Mediterrània

8. Cal fer evident també que José Montilla ha decidit separar del departament d’Indústria les competències d’energia, i per tant, impedir que quedessin en mans d’ERC. D’aquesta manera, el President de la Generalitat tindrà més facilitats per tirar endavant la interconnexió elèctrica amb la Catalunya nord, cosa que hauria estat impossible si Esquerra s’hagués ocupat d’aquesta qüestió.

9. Una altra competència que el President de la Generalitat ha decidit retirar a ERC és el consum –passarà a ser competència d’Economia-, ja que d’aquesta manera la decisió sobre les sancions a comerços que no compleixin amb retolació en català dependrà del PSC-PSOE.

10. CiU denuncia que el traspàs de la competència sobre la coordinació i gestió de la xarxa d’equipaments cívics i socials des del departament de Benestar al departament de Governació suposa el primer pas per traspassar-los posteriorment als municipis. D’aquesta manera, el Govern incompliria la resolució del Parlament que recull que aquests equipaments han de continuar en mans de la Generalitat (votada per CiU i per ERC).

11. CiU considera una mala notícia que el departament d’Interior passi a mans de Joan Saura. El líder ja va anunciar fa uns dies que faria una política de seguretat a favor dels dèbils i l’aplicaria d’una forma diferent. Així mateix, cal recordar, sense anar més lluny, que Saura s’ha posicionat diverses vegades a favor dels okupes i fins i tot l’any 1998 va proposar al Congrés una llei per despenalitzar l’ocupació.

12. Resulta també preocupant que Joan Boada es perfili com a secretari general d’Interior. Una persona que ha demostrat ser incapaç de guardar un secret de la Sindicatura de Comptes (informació confidencial sobre els plans de pensions de FGC) està clar que no és la més indicada per ser el número dos del departament d’Interior.

13. Cal destacar també que polítiques que per la seva importància fins ara eren transversals per incidir en tota acció de Govern (Institut Català de les Dones i Secretaria General de Joventut), i per tant, depenien de Presidència, ara passaran ser només polítiques sectorials (depenent de Benestar).

14. CiU denuncia que l’acumulació i diversitat de temes que tindrà el departament d’Innovació, Universitats i Empresa (comerç, turisme, indústria, innovació, internacionalització, universitats i recerca) provocarà un evident descontrol en aquestes matèries, cosa que és una mala notícia tenint en compte la seva importància estratègica.

15. Així mateix, cal destacar l’oblit, un cop més, del sector pesquer i del sector ramader, que fins i tot ara desapareixen del nom del Departament (ara, Agricultura, Alimentació i Acció Rural).

16. Un altre dels errors del nou tripartit és el desequilibri territorial en l’origen dels seus consellers. Així, dels 14 consellers, només n’hi ha un de les comarques de Tarragona i un de l’Alt Pirineu, i no n’hi ha cap ni de les Terres de l’Ebre ni de les comarques de Lleida.

17. El nou tripartit té un perfil baix, pla, per evitar el soroll i donar l’aparença que hi ha unitatinterna. Aquesta manera de fer, però, implicarà un alentiment en el desenvolupament de les polítiques cabdals com són les infraestructures o l’acció cultural. Les prioritats del nou Govern no van en la direcció de les necessitats del país, sinó dels equilibris interns entre els socis de govern i del propi PSC-PSOE. En definitiva, el gran objectiu nacional del tripartit II és no barallar-se.

18. CiU considera que ahir es va iniciar una etapa d’hivernació en la construcció nacional de Catalunya, tenint en compte les prioritats que va anunciar José Montilla al Parlament la setmana passada i la subordinació del President de la Generalitat a la disciplina del PSOE, tot plegat amb l’aprovació entusiasta d’ERC. Una de les qüestions que pot patir més l’espanyolització de la Generalitat és el desplegament del nou Estatut, que es farà a un ritme lent i una intensitat baixa.